Liggen Madeira en de Canarische Eilanden geografisch gezien in Europa of Afrika?

Sommigen, zoals de redactie van Goeie Vraag, het (voor Madeira betreft) op Europa. Ik heb ook wel gehoord, dat die eilanden in Afrika liggen. Ik had eens een vraag gesteld in Goeie Vraag over Madeira. Ik had die onder Afrika gerangschikt. De redactie wijzigde dat in Europa. Ergens wel logisch, want daarmee zou ik meer reacties krijgen. Maar is dat wel juist geografisch gezien?

13 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (4)

Geografisch gezien horen deze eilanden bij Afrika. Kijk op de wereldbol, en je ziet ze liggen voor de Afrikaanse kust.

Staatkundig hoort Madeira bij Portugal en de Canarische eilanden bij Spanje, en dus horen de eilanden bij Europa.

Voor de rubriek 'vakantie en reizen' is het wellicht belangrijker waar een eiland staatkundig bij hoort, dan waar het geografisch gezien bij hoort. Het land bepaalt namelijk welke wetten en regels er gelden op het eiland.

De indeling van de rubriek 'vakantie en reizen' op Goeie Vraag is zo te zien geografisch en dat is in dit geval verwarrend want dan had een vraag over Madeira wel degelijk bij Afrika gehoord.

Analogie: Ik ga er eigenlijk van uit dat vragen over de ABC-eilanden niet bij Nederland worden ingedeeld maar wel bij de Caraïben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geografisch gezien ligt madeira dichter bij Afrika (300km) als bij europa maar aangezien het portugees grondgebied is, is het in feite deel van europa!
Moeilijke in dit geval is dat het vulkanische eilanden betreft die niet op (tektonische) platen liggen, canarische eilanden liggen op de breuklijn van de euraziesche en afrikaanse plaat!

Toch zou ik canarische indelen bij afrika en madeira bij europa, maar puur op kilometers gezien zou je kunnen zeggen dat het bij afrika hoort! Maar die redenatie zorgt er dan ook voor dat Cyprus bij Azie hoort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is maar net hoe je iets definieert. Met Afrika wordt meestal het continent Afrika bedoeld zonder de eilanden.
Daarbij liggen de eilanden als Canarische Eilanden op het Afrikaans continentaal plat. Geografisch gezien behoren de CE dus bij Afrika.
Hetzelfde geldt voor Madeira dat dichter bij Afrika ligt dan bij Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hun connectie met hun moederlanden worden ze bij Europa gerekend.
Wat voor de Madeira eilanden en de Azoren telt , telt ook voor Ijsland . Alle die landen liggen op een tektoniche breuk (met veel vulkanen) , die de Europese plaat van de Amerikaanse scheidt. Ze liggen samen met een groot aantal onderzeese ‘eilanden’....waaronder een paar die door ‘sommigen’ wel eens als het verdronken ‘Atlantis’ worden aanzien.
De Canarische eilanden echter horen tot de Afrikaanse plaat…en zijn in wezen Afrika . Maar door hun culturele connectie en Europese bevolking worden ze bij Europa gerekend.Dit is een kwestie van afspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, maar dan zouden Aruba, Boniare, Curacao, Sint Maarten, Saba en Sint Eustacius ook bij Europa horen.